NA PROSTEM
Ste se kdaj vprašali, kako in zakaj umetnina nastane?
Morda pa to že veste in vas zanima kaj drugega o umetnosti ...
In umetnikih. Kako razmišljajo? In katera je tista moč, ki jim omogoči
Stvaritev ideje? Kako ideja zahteva akcijo v materialu? Kako se je
Eni fizično lotijo, drugi umetnino dodelajo konceptualno,
Lela pa poudari stanje, ki ga preberete v Prešernovih Magistralah.

Izjava umetnice o razstavi
»Naslov Na prostem pripoveduje o tem, da je vse razstavljeno prvotno funkcioniralo v zunanjem prostoru. Ustvarjanje na prostem omogoča manjšo mero vnaprej določene režimizacije poliloga, na katerega upam v umetniških situacijah, ki jih ustvarjam. Imaginacija udeleženih ljudi je zunaj institucij bolj prosta in sama priteguje ter vsrkava, kar potrebuje, da popolni pomenska mesta v predloženi materialnosti in njenih mentalnih razsežnostih.
Ni enega načina za to, ampak jih je toliko, kolikor je udeleženih ljudi. Zato se razbiranje umetniške situacije dogaja v dojemanju oz. prosti refleksiji, in ne v soočenju s predpisanim, naprtenim, vsiljenim narativom. Umetnost je vnaprej nedefinirano polje možnosti. Vizualno je v umetniški situaciji predpogoj za kognitivno, ker ljudem zagotavlja določeno mero samoumevnosti, nekakšno točko gotovosti, od koder se podajajo v refleksijo. Upam, da se v procesu zavedo razlike med obojim. In pri tem opazujem moč in nemoč umetnosti.
Ko razstavljam v galerijah, pa se tisto, kar je funkcioniralo na prostem, preobrazi. V vsakem primeru standardne formate le uporabljam za komunikativnost umetnostne situacije, moj cilj ni ustvarjanje v določenem formatu. Nekatera dela zato v galerijah spremenijo svoj format, druga obstajajo le še kot dokumenti umetniške stvaritve, ali pa je potrebno celo nekaj, kar ni nastalo v umetniški situaciji, ampak naknadno, kot opomnik, da se je umetniška situacija sploh zgodila.
Obiskovalci galerije to lahko prebirajo z arheološkim zanimanjem – kot v muzejih, lahko pa s posebno vrsto spominjanja, kjer se tisto, kar so doživeli sami, včasih postavi čez tisto, kar je zapisanega v artefaktih, dokumentih in informacijah, včasih pa se kognicija obiskovalcev giblje v ozadju zapisanega.

Umetnost ne prihaja med ljudi z vnaprej določenim smislom, je skupnosten proces. V tem procesu se tudi jaz (z)najdem zdaj prostodušno hudomušna zdaj smrtno resna.«
Prijazno VABLJENI v smrtno resno hudomušenje!

Lela B. Njatin in Jurij Smole


Dodatne informacije:
Ste vedeli
… da je po pripovedovanju J. V. Valvasorja med Homcem in Mengšem ležal samostan, ki ga je porušila voda iz jezera? Slednje naj bi se bilo odprlo nad Kamnikom pri Nevljah in preplavilo vso mengeško planjavo.
TIC DOMŽALE
Mestni trg 1
1230 Domžale
T: 01 / 721 07 26
T: 01 / 721 07 26
E: tic@domzale.si
Facebook
Instagram