Čudovito nepredvidljiva družinska tragikomedija o neizogibnem konfliktu med tistimi, ki imajo, in tistimi, ki nimajo. Dobitnik zlate palme na zadnjem festivalu v Cannesu in kritiški favorit leta.
Člani družine Ki-taek so tesno povezani, a vsi štirje so nezaposleni in njihova prihodnost ni ravno obetavna. Nekega dne pa sin Ki-woo na priporočilo prijatelja dobi dobro plačano delo zasebnega inštruktorja pri družini Park … Film, ki ga režiser označuje za »komedijo brez klovnov, tragedijo brez negativcev«, je čudovito nepredvidljiva družinska tragikomedija o neizogibnem konfliktu med tistimi, ki imajo, in tistimi, ki nimajo. Dobitnik zlate palme na zadnjem festivalu v Cannesu in kritiški favorit leta.
nagrade
Cannes (zlata palma); Fantastic Fest (nagrada občinstva); Sydney (najboljši film); nagrada Mednarodne zveze cinefilov (ICS) za najboljšo režijo v Cannesu; južnokorejski kandidat za oskarja
iz prve roke
»Mislim, da lahko nenehno polarizacijo in neenakost v naši družbi prikažemo na samo en način: z žalostno komedijo. Živimo v času, ko vlada kapitalizem. Alternativ ni. Ne le Koreja, ves svet se je znašel v situaciji, ko kapitalistične doktrine ni mogoče več prezreti. Družini, kakršni sta Ki-taekovi in Parkovi, se v resničnem svetu ne bi nikoli srečali. Poti pripadnikov različnih razredov se križajo le v primeru zaposlitve – ko nekdo dobi delo kot inštruktor ali kot pomoč v gospodinjstvu. In samo včasih si razreda prideta dovolj blizu, da lahko drug drugega zaslišita dihati. Čeprav v filmu nobena stran nima slabih namenov, se pripadniki obeh slojev znajdejo v situaciji, ko bi lahko imel najmanjši spodrsljaj nepopravljive posledice. V dandanašnji kapitalistični družbi imamo položaje in kaste, ki so očem nevidni. Skrbimo, da ostajajo skriti, razredno hierarhijo pa lahkotno označujemo za stvar preteklosti, čeprav nepremostljive razlike med sloji v resnici ostajajo. Film opisuje, kaj se zgodi, ko v naši vse bolj polarizirani družbi dva razreda trčita drug ob drugega. /…/ Parazit je hkrati smešen, strašljiv in žalosten. Če bo ljudi spodbudil k diskusiji, bom več kot zadovoljen.« Bong Joon-ho
portret avtorja
Korejski režiser Bong Joon-ho (rojen leta 1969) je posnel sedem celovečercev: Puhran dah suh uigeh (2000), Nepozabni umori (Salinui chueok, 2003), Gostitelj (Gwoemul, 2006), Madeo (2009), Ledeni vlak (Snowpiercer, 2013), Okja (2017) in Parazit.
kritike
»Parazit je zasukov polna črna komedija v duhu filmov o ‘vdoru v dom’, z močnim pridihom provokativne družbene satire. To je čudovita strupena poslastica od začetka do konca, z makiavelijevskim čutom za norčavost in filmskim briom, ki razkrije režiserjev hitchcockovski nadzor nad nekoliko buñuelovskim gradivom.« Jonathan Romney, Screen Daily
»Zamislite si vrvohodsko točko, pri kateri akrobat nenadoma skoči na višjo vrv in potem še višjo. Bolje ne znam opisati vrtoglavega užitka, ki te prevzame ob gledanju Parazita, presenečenj polne mojstrovine korejskega režiserja Bong Joon-hoja. /…/. Zgodba se začne kot družbena satira o bogatih in revnih, duhovita in sofisticirana kot klasike Prestona Sturgesa ali Ernsta Lubitscha. Nenavadno pa je, da bolj resen ko postaja film, bolj je smešen – dokler ne postane prav huronsko smešen in nazadnje … a ne smemo prehitevati filma, ki prav z vsakim kadrom ostaja korak pred gledalcem.« Joe Morgenstern, The Wall Street Journal
»Najnovejši film Bong Joon-hoja je prav takšna čudovita mešanica družbene satire in drame o vdoru v dom, kakršno ta trenutek potrebujemo. /…/ Dela, ki filmske domislice in družbeni komentar združujejo na tako nagajiv in prebrisan način, so prava redkost /…/ Čeprav na prvi pogled morda spominja na Hanekejeve Smešne igre (Funny Games), je Parazit v resnici veliko bolj sočuten. To je dih jemajoče delo, polno velikih pokov in malih čudežev; film, ki gledalca od začetka do konca ne izpusti iz svojega prijema.« Dave Calhoun, Time Out
»Namesto nežnega in včasih pokroviteljskega sočutja, ki običajno zaznamuje filme o obubožanih likih (vključno z lanskim dobitnikom zlate palme, čudovitimi, melanholičnimi Tatiči), Bong poudarja in celo poveličuje ščurkasto trdovratnost svojih protagonistov. /…/ Pravi užitek je gledati ljudi, ki imajo vse, kako dobijo, kar si zaslužijo. In Bong, ki je nedvomno eden najbolj spretnih in samozavestnih pripovedovalcev v sodobni kinematografiji, neskončno uživa v vsej tej predrzni manipulaciji /…/.« Adam Nayman, The Ringer
»/…/ Bong je z odličnim Parazitom ustvaril jezno, žanrsko obarvano družbeno alegorijo, ki v številnih pogledih deluje kot korejska različica filma Mi (Us) Jordana Peela. Bong, mnogo boljši obrtnik kot Peele, je morda eden največjih mojstrov zabavnega, inteligentnega in odločno političnega filma ta trenutek. V času instantnih blockbusterjev je pravi pravcati zaklad.« Giovanni Marchini Camia, The Film Stage
»Parazit /…/ je vznemirjujoč in strašansko zabaven; tiste vrste inteligentno in estetsko sveže delo, ki odločno opravi z oguljenim razlikovanjem med umetniškimi in popkorn filmi. Vse bolj se zdi, da je Bong /…/ eden od peščice filmskih ustvarjalcev, katerih delo bo definiralo ta mučni, hektični, apokalipsi bližajoči se trenutek – tako v popkulturi kot drugje.« A.O. Scott, The New York Times
»Parazit podobno kot Loachev Medtem ko vas ni bilo (Sorry We Missed You) opisuje neizprosnost sistema, v katerem tisti na dnu prestajajo nečloveške muke, da bi obdržali svoj položaj. Medtem ko se ekstravagantni izbruhi groze počasi dvigujejo v grand-guignolske višine, postaja divji obup naših ubogih junakov vse bolj disonanten in skrajen. A Bong še kar ne odneha, prešerno in spretno loveč ravnotežje med strašljivim in huronsko smešnim.« Daniel Kasman, Notebook
»Bong se vrača v vrhunski formi, a je tokrat odkrito in divje besen – kar naredi tak vtis ravno zato, ker je tarča tako upravičena, tako velikanska, tako ‘2019’: Parazit je klop, poln grenke krvi razrednega besa.« Jessica Kiang, Variety
… da so bile Domžale do prihoda tujcev leta 1866 povsem navadno in mirno vaško naselje. Tirolci in Sudetski Nemci pa so prinesli nov način življenja in tudi gradnje?